Ako ste videli najavu za koncert savremene klasične muzike i zapitali se šta da očekujete, koja je razlika u odnosu na uobičajen klasičan koncert, odgovor je – skoro u svemu!
Neke od prvih asocijacija na koncert klasične muzike uglavnom su uštogljenost, formalan nastup ljudi obučenih u crna svečana odela i haljine i nemo slušanje muzike koju izvode bez ikakve priče između numera. Takav koncept koncerta nastao je davno, baš kao i dela koja muzičari na sceni sviraju ili pevaju.
Međutim, ako su na repertoaru kompozicije koje su nastale u današnje vreme ili nekoliko decenija ranije, velika je verovatnoća da će uštogljenost muzičara potpuno izostati, jer to od njih pre svega zahtevaju dela koja izvode.
Zašto koncert savremene klasične muzike nije uštogljen?
Koliko biste uštogljenim mogli nazvati nekoga ko razulareno lupa nogom o pod dok svira violinu, ili nekoga ko nešto mrmlja ili viče dok svira harfu? Mislim da biste upotrebili neki sasvim drugačiji izraz.
Isto važi i za pijanistu koji stoji dok svira i zapravo više dodiruje žice svog instrumenta nego dirke, ili za klarinetistu koji malo-malo vadi telefon i pušta neke zvukove s njega. Da, s telefona. A nije retkost da su zvuci nastali elektronskim putem ravnopravni učesnici u stvaranju savremene klasične muzike, pa se osim akustičke, na koncertu može čuti i elektronska, odnosno, elektro-akustička muzika.
Kao i uvek, umetnost ide u korak s vremenom (ili ispred njega) i upotrebljava ili aludira na sve ono što nas okružuje. Svojim jezikom priča priču ili nas samo podstiče da osmislimo svoju i u nama izazove emocije i stanja, koja će biti različita onoliko koliko smo i mi kao pojedinci različiti.
Šta je još drugačije?
Savremeni kompozitori često istražuju mogućnosti zvuka i eksperimentišu na razne načine – da li spojem naizgled nespojivih instrumenata i njihovih boja (npr. ansambl čine blok flauta, truba, harfa i harmonika) ili osmišljavajući neke nove tehnike sviranja (u koje spadaju pomenuto lupanje nogom, vikanje, ali i mnoge druge stvari) i uvodeći različite zvukove iz svakodnevnog života (zvuk saobraćajne gužve, melodija iz video igrica ili mobilnih aplikacija).
Nije retkost da budu zastupljene i video projekcije ili poetski/dramski delovi, što koncert savremene muzike čini i multimedijalnim događajem koji širi fokus sa samo slušnog i na vizuelni aspekt. A događa se i da publika učestvuje u stvaranju dela, pomoću tehnologije (aplikacija) ili proizvođenjem sopstvenih zvukova.
Teme kojima se autori bave su raznolike, od svakodnevnih i svima doživljenih do veoma apstraktnih, a nekad je sam zvuk, odnosno muzika, jedina “tema”.
Na koncertu savremene muzike izvođači, a često i kompozitori (kada su prisutni) predstave komad publici pre nego što ga izvedu. Tačnije, uvedu slušaoce u ono što će čuti, ispričaju nam nešto o toj kompoziciji kako bismo se lakše povezali s njom i saznali nešto o samom procesu nastajanja tog dela iz različitih uglova.
Gde mogu da posetim koncert savremene klasične muzike?
Nedavno sam bila na jednom takvom događaju u Novom Sadu, u organizaciji Interdisciplinarnog centra za savremenu muziku Kontakt.
Vesna Mitar, flautistkinja i osnivačica jedinog udruženja posvećenog promociji klasične savremene muzike kod nas, smatra da je upravo približavanje publici kroz razgovor o njoj i njenim odnosima s drugim sferama umetnosti i društva pravi način da slušaocima postane bliža.
“Cilj nam je da usmerimo slušaoce ka novim zvučnim praksama i otkrivanju savremenog repertoara, koji je vrlo malo zastupljen kod nas. Mislim da savremeni kompozitori imaju mnogo toga da ponude muzičkoj sceni i da treba da poslušamo šta nam govore, jer su tu, među nama, živimo u istom vremenu i prostoru”, objašnjava Vesna.
Zaista, emocije i razmišljanja koja je u meni podstakao koncert na kom su nastupali članovi centra Kontakt, sasvim su drugačiji od onih koji se javljaju kada posetim događaj na kom muzičari izvode npr. kompozicije Betovena, Čajkovskog, Rahmanjinova.
Osim potpuno iznenađujućih zvučnih efekata, načina sviranja različitih instrumenata i uopšte atmosfere na koncertu, što je za mene jedno sasvim novo i sjajno iskustvo, muzika savremenih kompozitora čini da se osećate više prisutnim u tom delu, kao učesnik i važan činilac njegovog nastanka. Jedna od kompozicija koja je učinila upravo to:
Vesna kaže da u Kontaktu pripremaju još koncerata u Novom Sadu. Pogledajte njihov program i priuštite sebi novo muzičko iskustvo, potpuno besplatno.